De cand am inceput sa conduc masini electrice / hibrid, toata lumea ma intreaba "cat consuma".
Raspunsul nu este foare elocvent pentru ca este mai greu de comparat mere cu prune.
Asa ca am facut cateva calcule pentru a putea compara o masina electrica si/sau hibrida cu una clasica cu motor cu combustie benzina sau disel

Masina pe care am facut testele este un Opel Ampera. Este o masina electrica care are si un motor termic folosit in general ca si generator de electricitate. Deci mai concret este un EREV, adica Extended Range Electric Vehicle.

Opel ampera fata

 

 

In oras poti circula intre 60-80km, in functie de "marimea pantofului" si de trafic. Dar la trafic este diferit fata de o masina clasica, adica cu cat este traficul mai lent, cu atat consumul este mai bun, pentru ca masinile electrice depun putin efort pentru a circula cu viteze mici, iar la franare recupereaza o mare parte din efortul depus pentru accelerare

Iata mai jos un sumar dupa o zi de circulat in Brasov:

opel ampera consum electric oras

Am parcurs 38.9km si am consumat 5.9kwh. Bateria este de 16kwh din care folosibili cam 10.4kwh. Adica am folosit 57% din capacitatea disponibila.  Deci daca am fi folosit toti cei 10.4kw am fi putut parcurge 68.5km in aceleasi conditii.
Revenind la parcurs, am consumat 5.9kwh in 38.9km, deci 151wh/km, sau 15.1kwh/100km.
INSA pentru a calcula consumul REAL de curent, trebuie sa stim cat curent electric REAL am consumat din retea. Asa ca am cuplat incarcatorul masinii la o statie de masurare consum curent, si dimineata am avut raspunsul: Pentru a incarca cei 5.9kwh lipsa din baterie, au fost trasi din retea 7.8KWh. Deci cam 30% au fost pierderi de incarcare.  Daca ar s-ar fi incarcat bateria de la zero pierderile ar fi fost mai mici proportional, cam 25%.
Pierderile sunt cauzate de: racirea sau incalzirea bateriei care se incarca, diverse ventilatoare si conversia din AC in DC
Revenim din nou la parcurs: Deci am consumat din reatea 7.8KWh pentru a circula 38.9km. Adica 20KWh/100km. Daca incarcam bateria complet de la zero am fi avut un consum estimativ de 18.8Kwh/100km
Continuam calculul cu cei 20Kwh: Pe ultima factura ENEL am platit 171lei pentru 351KWh (cu tot cu toate accizele si taxele lor). Deci 0.487lei/kwh. Adica 9.74 lei pentru 20Kwh

Deci in final Opel Ampera consuma 9.74lei/100km
Echivalentul in benzina / disel este 1.67%  benzina de 95 sau 1.62 % motorina standard
O masina pe benzina consuma in oras cam ~8% si una disel poate 7%

CONCLUZIE: o masina electrica, luand in calcul NUMAI consumul consuma in oras cam de 5 ori mai putin fata de una clasica pe benzina/motorina.
Daca luam in calcul si ulei/filtre/manopera probabil ca diferenta creste si mai mult

 

In afara orasului (extraurban), in cazul Opel Ampera va trebui sa folosim motorul pe benzina. Masina iti ofera posiblitatea de a mentine bateria pentru o utilizare ulterioara, astfel incat cel mai eficient este sa folosesti curentul petnru localitati unde circuli mai incet si benzina pentru drum intins.

Asa arata sumarul dupa o calatorie de 257km, condus destul de repede cu multe depasiri. 

opel ampera consum electric benzina exterior

 

Cu ajutorul bateriei am parcurs 58.8km (cu cat circuli mai repede, cu atat scade eficienta), iar cu ajutorul motorului pe benzina inca 198km

Am avut un consum total de 4% benzina, plus un "plin" de curent, care il putem echivala cu 6.7 lei, adica contravaloarea a 1.16L benzina. Deci consumul real de bani este echivalentul a 4.4L benzina / 100km. Care este un consum bun, avand in vedere performantele dinamice care le ofera masina: 150cai

Observam ca exclusiv pe benzina am parcurs 198km folosind 10.38L. Desigur, este incorect spus "exclusiv pe benzina" pentru ca si dupa ce bateria se goleste, masina recupereaza in continuare energie pe franare si mai foloseste ulterior acel curent electric recuperat.  Dar sa zicem "fara curent de la priza" am avut un consum de 5.2% benzina

 

CONCLUZIE FINALA:
Realitatea este diferita fata de cifre: O singura data iti este de ajuns sa conduci o masina electrica pentru a intelege depre ce este vorba. Este mai greu de descris, dar incerc: Senzatia este ca si cum ai merge mereu la vale, masina deplasandu-se aparent fara nici un efort. Nu auzi nici un zgomot, doar simti cum te trage in fata. In trafic este foarte relaxant pentru ca nu simti, nu auzi nimic, doar inaintezi incet (in functie de trafic).
Tot ce am scris mai sus este sincer un BONUS pe langa PLACEREA care ti-o ofera la condus o masina electrica!

 

Opel ampera spate

 

Powered by OrdaSoft!